Hamn-21:an i strejk: ”Sveriges Hamnar har provocerat fram konflikten”
– Det här är en väldigt liten strejk på bara två timmar. Arbetsgivarnas lockout varar i 18 timmar, säger Johannes Björk, som strejkar i Halmstad idag och imorgon.
När hamnkonflikten går in i sin andra omgång går Hamnarbetarförbundets avdelning 21 i Halmstad ut i ett par tvåtimmars punktstrejker. För många av hamnarbetarna är det första strejken för egna krav. Tidigare strejker har varit sympatistrejker med andra hamnarbetare.
– Vi har haft det lugnt och bra här. Arbetsgivaren har lyssnat på oss och vi har haft ett bra samarbete för det mesta, berättar hamnarbetaren Johannes Björk. Den här konflikten har vi inte valt själva, utan vi har blivit tvingade till den. Sveriges Hamnar har provocerat fram konflikten genom sin policy mot vårt fackförbund.
Policyn innebär bland annat att Hamnarbetarförbundet kastats ut ur sina facklokaler och inte längre kallas till förhandlingar. Förbundets skyddsombud har dessutom fråntagits sina befogenheter.
– Jag var skyddsombud sedan 2004 men blev fråntagen uppgifterna i och med policyn, berättar Mikael Fransson. Säkerheten blir sämre i hamnen och det är bara en tidsfråga innan det händer en allvarlig olycka.
De strejkande i Halmstad är beredda på att anklagas för att orsaka skada på Sveriges ekonomi. Ledarskribenter och andra debattörer på högerkanten gör vad de kan för att sprida bilden av oansvariga strejker som stänger hamnarna.
– Det är bara deras propaganda, säger Johannes Björk. Det här är en väldigt liten strejk på bara två timmar. Och under den första timmen skulle bara fem av oss ha varit i arbete. Arbetsgivarnas lockout varar i 18 timmar.
– De här två timmarna hade knappt märkts. Med lockouten straffar Sveriges Hamnar sina egna medlemsföretag också. Vår arbetsgivare måste ju förklara sig för sina kunder.
Paul Karlsson är stolt över sitt fackförbund och sin avdelning.
– Retar man upp så många så går folk ut och protesterar! Nu visar vi hur starka vi är. Gemenskapen nu på morgonen visar att det vi gör är rätt.
– Och jag vill inte vakna upp om 20 år och tänka att jag inte gjorde något.
Sandra Svensson är timanställd. Bara under hennes tre år i hamnen har hon märkt av en försämring av arbetsmiljön.
– Det gäller arbetsfördelning, hur de planerar, många olika saker som påverkar oss jättemycket. Det är många som mår dåligt när de kommer till jobbet.
Arbetskamraten Fredrik Johansson håller med.
– Det här var en av Halmstads bästa arbetsplatser för inte så länge sen. Så är det inte längre.
Hamn-21:an har cirka 50 medlemmar. Transport har vuxit lite på senare tid men är bara en handfull. Några av de strejkande är irriterade på arbetskamrater som bytt fackförbund för att slippa gå ut i konflikt.
– Det är ju när det blir kamp som man ska vara med i sitt fack. Det är ju inte förvånade att det blir dålig stämning av sånt, säger Mikael Larsson.
Mikael Fransson skjuter in att det varit väldigt svårt för kommunala Hallands Hamnar att få folk att skriva upp sig för övertid kring och under strejken.
– Och det gäller både transportare och oorganiserade. Så lite sammanhållning finns det ändå!
I nästa nummer av Proletären kan du läsa ett längre reportage från punktstrejken i Halmstad. Ta en prenumeration här!