Proletären mot framtiden
Layoutförändring, ny hemsida och fyrfärgstryck är tre genomgripande förändringar av formen under Proletärens fyrtionde år som tidning. Ambitionen är att presentera framtidens politik i en samtida förpackning.
Måndagen efter att Kommunistiska Partiet såväl avslutat sin kongress som genomfört en succéartad jubileumsgala är det arbetsdag på Proletärens redaktion. Trots att redaktionens anställda är märkbart trötta efter en intensiv helg måste veckans tidning framställas.
Liksom Kommunistiska Partiet har även Proletären firat sina första fyrtio år. Vi får ett kort samtal med Jenny Tedjeza och Patrik Paulov från redaktionen, som berättar om tankarna bakom den övergång till fyrfärg som presenterades i och med förra veckans jubileumsnummer och som också avslutar en serie formmässiga förändringar som utgör kronan på verket i Proletärens fyrtioårsfirande.
– Övergången till fyrfärgstryck är den naturliga fortsättningen på den genomgripande layoutförändring vi gjorde i våras och är en utveckling vi på redaktionen önskat länge, berättar Patrik Paulov.
Han är tidningens utrikesredaktör, men också den som haft huvudansvaret för att genomföra papperstidningens layoutmässiga förändringar.
– Det som ska göra vår tidning annorlunda är vårt klassmässiga, antiimperialistiska och socialistiska budskap. Istället har kanske tidningens gammalmodiga form upplevts som annorlunda och skymt det positiva politiska budskapet.
En del läsare kanske fruktar att tidningens form blivit viktigare än det politiska innehållet, men Jenny Tedjeza och Patrik Paulov försäkrar att så inte är fallet.
– Däremot råder det inte vattentäta skott mellan form och innehåll, påpekar Jenny Tedjeza, som är en av tidningens två redaktionssekreterare med ansvar för att planera tidningens upplägg och innehåll.
– Det märks stor skillnad i längden på artiklar i tidningen jämfört med för bara några år sedan. Tidigare kanske vi försökte säga allt i en artikel, och artiklarna blev mastiga textsjok som inte blev lästa. Vi måste tänka på formen för att kunna nå ut med det politiska budskapet.
Proletären var som sig bör ett av många diskussionsämnen på Kommunisternas kongress. Bland andra höll tidningens chef- redaktör Lars Rothelius ett inlägg där han satte tidningens formmässiga förändringar i relation till den viktiga uppgift Proletären har för partiverksamheten. Inte minst påpekade han vikten av att inspirera medlemmarna till ökad lösnummerförsäljning.
– I politiken är inte bara innehållet utan också förpackningen viktigt. Nog lär det vara roligare att sälja en tidning där rubriken känns tilltalande. Och jag är ganska övertygad om att det är mer entusiasmerande att till jobbarkompisar och vänner eller vid gatuförsäljning slippa presentera framtidens politik i förpackning från anno dazumal.
De kommande tre veckorna kommer Proletären att tryckas i sin gamla, svartvita färg. Från och med nummer fem inleds den permanenta övergången till fyrfärgstryck. Då påbörjas också en prenumerationskampanj för att öka tidningens spridning.
– Vi hoppas så klart att övergången till fyrfärgstryck ska ge skjuts åt kampanjen och inspirera fler till att sälja tidningen, avslutar Jenny Tedjeza.