Hoppa till huvudinnehåll

Internationell profil ska göra elever till ”världsmedborgare” – totalsågas av lärare

Många friskolor profilerar sig som internationella skolor. Skitlöjligt, menar läraren Hay Phuong Tran, som kallar det för falsk marknadsföring.

Statistik visar att grundskolefriskolor har 8,7 procent färre behöriga lärare än kommunala skolor.
Montage: Proletären

Friskolor gör miljarder i vinst, samtidigt tjänar lärarna tusentals kronor mindre än lärare på kommunala skolor, skriver Skolvärlden.

Flertalet friskolor profilerar sig som internationella skolor, där deras marknadsföring går ut att på att erbjuda eleverna förutsättningar för att klara av den globala framtiden och bli ”världsmedborgare”. Men det handlar om att friskolorna har satt i system att ta in utländska lärare, oftast obehöriga, med betydligt lägre löner.

Skolverkets statistik över behöriga lärare visar att grundskolefriskolor i snitt har 62,5 procent behöriga lärare, jämfört med kommunala grundskolors 71,2 procent. Men det är inte bara den svenska behörigheten som räknas in i statistiken utan även utländsk behörighet. Lärare som inte undervisar i svenska behöver inte ha en svensk lärarbehörighet.

Skolkoncernen Internationella engelska skolan, som driver 39 grundskolor med 28.000 elever sammanlagt i Sverige, har exempelvis endast 37,2 procent svenskbehöriga lärare. Skolkoncernen gjorde förra året en vinst på 154 miljoner kronor.

Privat
Hay Phuong Tran

Att tvåspråkiga skolor skulle ge språkfördelar stämmer inte heller, enligt forskning från Stockholms Universitet. Forskningen visar att på gymnasienivå får elever oftast sämre betyg än om ämnet hade lästs på svenska. Förmågan till analys och kritiskt tänkande försämras när elever måste läsa ämnet på engelska. Även förbättringen av det engelska språket på engelsktalande skolor är liten.

– Betyg och bedömning blir inte rättvisa varken för engelsktalande elever eller för nyanlända. Därför att mål och kriterier bygger på att alla elever har goda kunskaper på undervisningsspråket, vilket inte är fallet, säger forskaren Helena Reierstam i en artikel på Stockholms universitets hemsida.

Hay Phuong Tran är lärare på Vättleskolan i Angered, Göteborg, och flitig debattör mot nedskärningar inom välfärden. Han är kritisk till friskolornas profilering som ”internationella”.

– Skitlöjligt. Det är falsk marknadsföring. Man marknadsför sig som en skola som är internationell, som är sofistikerad, som är annorlunda och bättre än den kommunala. Och man säger till föräldrarna att om ni söker till oss kommer era barn bli jätteduktiga på engelska och de kommer bli världsmedborgare och så otroligt sofistikerade och kan jobba runt om i världen, säger han till Proletären.

Att internationella skolor skulle förbereda barn bättre på en ”global framtid”, som rektorn på friskolan Dibber International Sollentuna menar, köper Hay Phuong Tran inte heller.

– Det är skitsnack. I grundskolan handlar det om att sätta grunderna. Du får barn som talar hälften så bra engelska och hälften så bra svenska för att de inte får tillräckligt med utbildning.

– Det här är en naturlig konsekvens av att vi har lättat upp reglerna. Det är fri etableringsrätt och fria vinstuttag. Då blir det här en konsekvens. Folk vill tjäna pengar, det är dessvärre så marknadsekonomin fungerar.