Metal för massorna
När musikbranschen delar ut priser till sig själv är det logiskt att det mest säljande metalbandet får det. Men Metallicas betydelse för metalgenren handlar inte bara om det kommersiella.
Man skulle lätt kunna ha synpunkter på att Metallica får ett av årets Polarpris. Varför inte några av heavy metals genrefäder? Black Sabbath och Judas Priest till exempel? ”Men Led Zeppelin har ju fått det!” kanske någon utbrister. Och visst, de, Deep Purple och några till var onekligen fundamentala ”proto-metal”-band, men verkade ändå inom ramarna för den hårda rocken.
Och varför alls tycka något om vem som får ett pris instiftat av en av de mest kommersiella låtskrivarna och producenterna vi haft i Sverige, Stikkan Andersson? Det blir inte annat än logiskt att det mest säljande metalbandet genom tiderna får priset. Ett av kriterierna för priset är att ”bryta ner musikaliska gränser”, och ett band som har sålt 63 miljoner skivor måste ändå sägas vara en angelägenhet för fler än bara de mest inbitna metalfansen.
Visst har Aerosmith och AC/DC båda sålt fler skivor, men de är snarare hård rock än heavy metal. I svenskan används hårdrock och heavy metal som synonymer, medan det i engelskan heter heavy metal. Hard rock översätts mer korrekt till hård rock.
Med risk för att låta elitistisk, så finns det band som spelar metal för folk som egentligen inte gillar metal. Rammstein, Sabaton, Raubtier med flera. Metallica spelar musik som uppskattas av såväl metallyssnare som ”musikaliska svenssons”, även om de enligt undertecknad inte gjort något av värde på 30 år. Minst.
Vilken som var bandets sista bra platta finns det för övrigt lika många åsikter om som det finns Metallicaskivor. Det är den hitbetonade och rockiga ”svarta skivan” från 1991 som är den stora brytpunkten då Metallica blev en världskänd grupp vars lättlyssnade men tunga metal spelades varm på MTV och i radio. Sedan dess tycks bandet ha befunnit sig i en konstant existentiell kris och inte riktigt vetat vart de ska ta vägen musikaliskt.
Den danske trummisen Lars Ulrich är nog också en av metalhistoriens mest omdiskuterade trummisar. Åsikterna om hans trumspel sträcker sig mellan ”musikaliskt geni” och ”han kan inte spela över huvud taget”. Inte heller skaffade han sig några nya fans när han tog strid mot det tidiga nedladdningsprogrammet Napster. Många uppfattade det som att mångmiljonären Ulrich tog strid mot sina egna fans och kallade dem för tjuvar.
Metallicas betydelse för musiken är dels det ovan nämnda, att de tagit ut metalgenren till de bredare massorna. Dels var de med om att skapa en av metals subgenrer, thrash metal, i början av 1980-talet. Band som Motörhead och Venom hade redan använt sig av punkens enkelhet och energi i sin metal, men amerikanska band som Metallica, Slayer och Anthrax förfinade det till en helt egen stil.
Metallica började dock röra sig bort från stilen redan på skiva nummer två, Ride the Lightning från 1984, och vägen mot ett mer lättillgängligt sound började redan där. Det blev upp till de andra amerikanska banden i genren att fortsätta i stilen, tätt följda av ett gäng tyska band som Kreator, Destruction och Sodom.
Kulturnyheterna i SVT uppmärksammade att det finns en jävsituation i Polarprisets jury. I juryn sitter styrelseordföranden för konsertarrangören Live Nation – som arrangerar Metallicas konserter – och vd:n för musikförlaget Universal Music Publishing – som förlägger Metallicas musik. Egentligen är det väl inte konstigare än exempelvis Oscarsgalan, ett forum för branschens folk att i fina salonger ge priser till sig själva och varandra.