Kommentar: Trängsel och dubbla budskap i kollektivtrafiken
Tack för att ni sprider ut er – men träng ihop er i bussen. Det är de motstridiga budskapen från myndigheterna och bussbolagen.
”Bussen är full och kön av passagerare som vill med är fortfarande lång. Jag tittar i den inre spegeln och möter oroliga och skrämda blickar. Gör något, säger blickarna, men jag kan inte göra så mycket, jag har sagt ifrån och nu är det bolagen och SL som måste ta sitt ansvar.”
Detta är ett av många vittnesmål från bussförare i Stockholm. Stora inskränkningar för sportarrangemang, kulturaktiviteter, restauranger, folksamlingar, med mera har gjorts för att stoppa smittspridningen av coronaviruset – samtidigt som SL packar ihop passagerarna som sillar.
Efter att bussförarna i Stockholm krävt åtgärder för sin egen säkerhet och fått igenom kraven, så återstod resenärernas säkerhet. Den var allt annat än bra om man skulle tro hälsovårdsmyndigheterna, som uppmanade till att undvika att åka buss.
Passagerarna kunde smitta varandra när de trängdes i kön för att visa upp sina biljetter. Med insläppet bak i bussen och färre resenärer så blev situationen acceptabel. Man kunde sprida ut sig i bussen.
Men detta ändrades snabbt och kaoset var ett faktum. Den 20 mars hänvisade SL till personalbrist och att drygt 20 procent av förarna var sjuka samt att resenärerna blivit färre. Det fick SL att dra ned trafiken kraftigt.
– Med start på måndag inleder vi kraftig reducering av lokaltrafik, på tydligt märkbart sätt. Vi måste prioritera så att trafiken är hållbar och robust, sade trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
Med ens blev behovsförarna utan jobb och inkomst. De deltidsarbetare som kunde sättas in för att jobba extra för att förstärka trafiken behövdes plötsligt inte.
Förarna behöll sina arbetstider vilket fick till följd att personalen i drift körde omkring i tomma bussar på kvällarna, och passagerarna stod packade som sillar under rusningstrafiken.
Det blev en vecka av kaos. Extrabussar sattes in under rusningstiden, men det var fortfarande inte i närheten av ordinarie tabell. Tunnelbana och pendeltågen gick men för att komma till jobbet så är många tvungna att fortsätta resan med buss.
I flera av förorterna i Stockholm finns det inte t-bana och där är bussarna det enda alternativet. Där bor inte särskilt många som har möjlighet att jobba hemifrån. De måste ta bussen till jobbet, corona eller inte.
Redan på tisdagen, efter första dagen med kaos, hade det ansvariga trafikregionrådet Tamsons backat och skyller istället allt på SL. På kvällstidningarnas löp kunde vi läsa:
”Tamsons rasar mot SL: Kör allt ni kan, det är ingen rekommendation – det är en order!”
Det visade sig vara mycket snack och lite verkstad. På fredagen, en vecka efter SL:s neddragning av trafiken, var det samma visa med fullsatta bussar, om än inte lika smockfullt.
SL:s uppmaningar om att tacka resenärerna för att de sprider ut sig, låter fortfarande som ett skämt. Allt detta en vecka efter statsministerns tal till nationen om att hålla avstånd till varandra och med ett tydligt budskap: ”Det är allvar nu, vi ska inte chansa!”